Persona consumidora
Les persones consumidores i usuàries són aquelles persones físiques o jurídiques que han adquirit un bé o han contractat un servei en un àmbit aliè a una activitat empresarial o professional. Per exemple, quan es compra una càmera de fotografia per a ús particular. En canvi, no es considera com a persona consumidora, quan es compra una càmera de fotografia per a ús professional.
Les persones autònomes o les microempreses, tenen també la condició de persones consumidores i usuàries sempre que es tracti de la contractació d'un servei bàsic (llum, aigua, gas, telefonia, transports, etc.), o d'un servei de tracte continuat (subscripcions, assegurances, manteniments, etc.). Per exemple, quan es contracta un servei de telefonia.
Els drets de la persona consumidora
- La protecció contra els riscos que puguin afectar a la salut o la seguretat.
- La protecció dels interessos econòmics i socials.
- La indemnització pels danys i la reparació dels perjudicis soferts.
- La informació i l'educació en matèria de consum.
- La representació, la consulta i la participació.
- La protecció dels drets amb procediments eficaços, en especial davant de situacions d'inferioritat, subordinació i indefensió.
Quan pot reclamar?
Quan no es respectin els drets i vulgui que se li retornin determinades quantitats; quan vulgui que es compleixi o s'anul·li un contracte o un deute; o, quan exigeixi la reparació d'un dany sofert.
Com realitzar una consulta, una queixa, una denúncia o una reclamació?
- Presencialment, els dimarts i dijous de 9:00h a 14:00h. No és necessari demanar cita prèvia, tot i que es recomana.
- Trucada telefònica. L'horari d'atenció telefònica són els dimarts i dijous de 9:00h a 14:00h. Podeu trucar al següent telèfon: 972 84 21 61 (ext. 8).
- Telemàticament. Podeu fer una consulta, queixa, denúncia o reclamació, mitjançant la web.