Reclamacions i resolució de conflictes
L’Oficina de Consum del Consell Comarcal de la Selva us ajuda a resoldre les reclamacions, queixes i/o denúncies que ens feu arribar, relacionades amb algun conflicte de consum amb empreses proveïdores de productes o serveis.
Aquestes reclamacions es resolen mitjançant la mediació, un procediment senzill, confidencial i gratuït, a través del qual les parts amb la intervenció mediadora dels nostres tècnics de consum, elaboren el propi acord per arribar a una solució amistosa que satisfaci a ambdues parts en conflicte.
Reclamació
Una reclamació és una exposició d'uns fets que fa una persona consumidora i usuària per posar en coneixement de l'Administració una vulneració dels seus drets o interessos particulars en la compra d'un bé o en la prestació d'un servei, amb la pretensió d'obtenir la reparació d'un dany, el rescabalament de determinades quantitats, o bé la rescissió d'un contracte i/o anul·lació d'un deute.
Qui la pot formular?
Qualsevol persona que tingui la consideració de persona consumidora i usuària.
Quines dades i documents s'han d'aportar?
S'ha d'expressar de manera clara i concisa les dades relatives a:
- Dades del reclamant (nom, domicili, DNI, telèfon, correu electrònic, etc.) i de l'establiment o empresa reclamada.
- Detall dels fets objecte de la reclamació, identificant convenientment el producte o servei.
- Pretensió o petició (exposició clara i concreta del que es vol obtenir: lliurament, devolució, substitució o reparació del producte; finalització de l'obra o servei; i, si s'escau la quantia econòmica sol·licitada).
- Relació de documents o proves adjuntes (factura tiquet, contracte, pressupost, garantia, publicitat, escrit de reclamació a l'establiment, resposta de l'establiment, etc.).
- Data de reclamació prèvia.
- Signatura.
Com podeu presentar una reclamació, queixa o denúncia?
- Omplint el formulari de reclamació,queixa o denúncia o bé fent-nos-el arribar presencialment a les nostres oficines.
- Demanant una cita amb el tècnic de l'Oficina de Consum, que us ajudarà a tramitar la reclamació. Podeu fer-ho trucant al següent telèfon: 972 84 21 61 (ext. 8), o demanant cita prèvia.
Actualment, hi ha diverses vies de reclamació:
Els fulls de reclamació/denúncia en línia constitueixen els mètodes més senzills i eficaços. La seva finalitat és facilitar a les persones consumidores i usuàries la possibilitat de formular la seva reclamació/denúncia en el mateix establiment. No obstant això, podeu emprar qualsevol altre format, sempre que a la sol·licitud constin les dades exigides per la normativa.
Davant l'aparició d'un conflicte en l'àmbit del consum, cal demanar el full de reclamació i presentar-la a l'empresa. Si en un mes no tenim resposta o no ens satisfà, es pot sol·licitar la mediació a l'oficina de consum del vostre municipi o a la pàgina web de l'Agència Catalana del Consum. Des de l'Oficina Comarcal de Consum mediarem amb l'empresa per arribar a un acord que resoldria el conflicte. Si no hi ha acord i l'empresa està adherida al sistema arbitral de consum, la Junta Arbitral del Consum resoldrà el conflicte amb imparcialitat i de la manera més justa. Aquesta resolució és d'obligat compliment i té els mateixos efectes que una sentència judicial.
Servei Públic de Consum de la Comarca: En cas de no obtenir una resposta satisfactòria per part de l'empresa a les pretensions del consumidor, aquest pot presentar la reclamació davant de l'oficina municipal o comarcal d'informació al consumidor, com bé seria l'Oficina Comarcal de Consum de la Selva. A més, també es compta amb dues oficines municipals: l'OMIC de Lloret de Mar i l'OMIC de Blanes. Per tal de donar una solució satisfactòria a la reclamació presentada, l'Oficina de Consum de la Selva, ofereix i disposa de dos procediments complementaris: la mediació i l'arbitratge.