Mediació
La mediació de consum és una via de solució de les reclamacions voluntària, gratuïta, confidencial i imparcial aplicable als conflictes de consum.
Les parts, consumidor i comerciant, arriben per si mateix a una solució de la seva controvèrsia, mitjançant la intervenció d'experts mediadors que, sense decantar-se a favor de cap de les dues parts, els ajuden a veure els avantatges i els inconvenients de cada posició per tal que arribin per elles mateixes a un acord satisfactori.
La mediació es caracteritza per...
- Voluntarietat: la mediació basa el seu fonament en la voluntat de les parts d'acceptar l'ajuda d'un tercer i d'estar predisposades a dialogar, per molt distants que siguin les seves postures.
- Confidencialitat: els acords i pactes als quals arriben les parts tenen caràcter privat i només són coneguts per elles i pel mediador.
- Imparcialitat: del mediador vers les seves actuacions per ajudar a les parts a assolir acords.
- No imposició de la solució per un tercer: no hi ha un jutge o un tribunal arbitral que dicti la solució al conflicte, ja que són les parts les que van apropant postures fins a arribar a l'acord o solució proposat per elles mateixes.
Des de l'Oficina Comarcal de Consum, l'any 2021, vam tramitar un total de 557 mediacions, de les quals un 66% s'han resolt favorablement. La durada mitjana dels procediments de mediació són d'entre 3 i 4 mesos.